Testa olika yrken på Yrkes-SM

yrksesm

Yrkes-SM är ett evenemang som genomförs den 10-12 maj i Arenastaden, Växjö. Under tre intensiva dagar kommer yrkesskickliga ungdomar från ett 60-tal olika yrken att tävla mot varandra.

Besökarna får se praktiska yrken live på nära håll, få svar på frågor och även prova på olika yrken på ett kul sätt; exempelvis klättra på höga höjder, måla, ge första hjälpen, styra robotar, köra simulatorer och mycket annat. Skolelever och skolpersonal i hela Kronobergs län är inbjudna att delta, men alla besökare som är nyfikna på yrken, yrkesutbildningar och kompetensförsörjning är välkomna. Det är fritt inträde.
Yrkes-SM arrangeras av WorldSkills Sweden tillsammans med Region Kronoberg och Växjö kommun.
Läs mer här: https://www.yrkessm.se/

FAKTA
  • Yrkes-SM är Sveriges största satsning för att öka intresset och rekryteringen till yrkesutbildningar.
  • Besökare kan upptäcka, utforska och prova på massor av olika yrken och yrkesmoment.
  • Exempel på medverkande yrken är måleri, träarbete, plattsättning, it-teknik, webbutveckling, automationsteknik, svets, frisör, servering, vård och omsorg, fordonslackering med flera.
  • Yrkes-SM har arrangerats sedan 2004 på olika platser runt om i Sverige

2022-01-24